ثبت نام ثبت نام ورود ورود افزودن ملک افزودن آگهی املاک و مستغلات افزودن ملک3 اخبار اخبار مقالات مقالات اطلاعیه اطلاعیه قوانین قوانین مشاورین املاک مشاورین املاک درباره ما درباره ما تماس باما تماس باما شخص سفارش ثبت سفارش سفارش ها home-repair heart-fill heart

خرید ملک با پول خرد امکان دارد؟ (REIT)

 

 

 

 

خرید ملک با پول خرد امکان دارد؟ (REIT)

کد: 54
۱۴۰۱/۰۸/۲۲
نویسنده:
دیجی ملّاک DigiMallak

صندوق املاک و مستغلات مدیریت ارزش مسکن

(REIT)  Real Estate Investment Trust

 

در این صندوق، افراد با پول های اندک نیز می‌توانند در مدتی مشخص، صاحب خانه  یا  قدرسهمی از آن شوند. 

مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ در سازمان بورس و اوراق بهادار، نخستین صندوق سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات (REIT) کشور با نام «صندوق املاک و مستغلات مدیریت ارزش مسکن» با نماد «ارزش مسکن» تأسیس و پذیره‌ نویسی آن با موفقیت پایان یافت و به زودی، نماد آن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش خواهد یافت و به صورت پیوسته معاملات آن انجام خواهد گرفت.

آقای محمد اسکندری، مؤسس نخستین صندوق املاک و مستغلات است که قبلا مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بود‌.

سرمایه گزاری در این صندوق به منزله سرمایه‌گذاری تقریباً مستقیم در یک ملک مشخص خواهد بود. بطوریکه می توان در یک سانتی متر مربع یا یک متر مربع یا ضریبی از این ارقام را سرمایه گذاری کرد، اجاره آن را گرفت و از افزایش قیمت آن بهره مند شد. این در حالیست که دیگر نگرانی از سند، جمع آوری اجاره، مشکلات مربوط به تاسیسات و تعمیرات آن نیز وجود ندارد.

عملا با سرمایه گزاری در این صندوق علاوه بر رشد قیمت، از اجاره  نیز می توان درآمد کسب کرد.

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور با نام "صندوق ارزش مسکن"، سرمایه ۱۶۵ میلیارد تومانی، شامل ۱۵ میلیارد تومان پول نقد واریزی دارندگان واحدهای ممتاز و۱۵۰ میلیارد تومان ملک کارشناسی شده است.

این صندوق بر روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ متر مربع و عمر حدود ۱۴ سال با عنوان محلی ملک آپاداناسرام در خیابان ملاصدرا روبروی بیمارستان بقیهالله تهران تاسیس شده است.

از این پس شرکت های مستقر در آن ملک باید به صندوق اجاره بپردازند که قرارداد اجاره آن نیز منعقد شده است. 

هلدینگ «صبا عمران» به عنوان هلدینگ تخصصی ساختمانی صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مدیر بهره برداری معرفی شده است.

شرکت صبا عمران برای اجاره دادن و جمع آوری وجوه حاصل از اجاره صندوق اقدام کرده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌های جاری هر سه ماه یکبار به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد کرد.

پرداخت اجاره به سرمایه‌گذاران به صورت سه ماهه خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های جاری به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد.

این صندوق به صورت صندوق قابل معامله (ETF) است و با توجه به معامله هر روزه واحدهای این صندوق در بازار فرابورس ایران، درعمل امکان اعلام روزانه قیمت مدنظر فعالان بازار سرمایه برای ملک اداری نیز فراهم خواهد شد.

می‌توانیم به جز املاک، این ابزار را روی دارایی های دیگری که قابلیت بهره‌برداری و اجاره دهی را دارند نیز فعال کرد.

البته موضوع انتقال مالکیت آن دارایی ها به این صندوق نیز محل بحث است که اگر مالکیت دارایی منتقل شود، یک قیمت می خورد و اگر مثلا حق بهره‌برداری منتقل شود یک قیمت دیگر می‌خورد.

انواع قیمت گذاری در این دو مدل متفاوت خواهد بود. ولی می‌توان یک آزاد راه، یک خط لوله انتقال گاز، یک خط انتقال برق، یک سیلو، یک مخزن نگهداری نفت و گاز، یک میدان نفتی، یک معدن، یک بندرگاه، یک فرودگاه، یک کشتی، یک هواپیما و مواردی از این قبیل را نیز تبدیل به دارایی این نوع صندوق نمود و مالکیت آن را به صندوق واگذار کرد و منافع حاصل از بهره برداری حرفه ای آن را به مردم داد.

تأسیس اولین صندوق، یک آغاز است و می‌تواند فقط به منزله  معرفی یک باب جدید در اقتصاد باشد. بحث و بررسی‌ها در مورد اولین صندوق و پارامترهای درج شده در آن و اساسنامه و امیدنامه آن، می‌تواند سناریوهای مختلفی در خصوص طراحی و استفاده از این ابزار را در اقتصاد و در بین کارشناسان و در بازار سرمایه مطرح کند.

نماد این صندوق به صورت رسمی در بازار سرمایه به قیمت هر واحد ۱۰۵۰ تومان بازگشایی و معاملات آن آغاز شد.

1