ثبت نام ثبت نام ورود ورود افزودن ملک افزودن آگهی املاک و مستغلات افزودن ملک3 اخبار اخبار مقالات مقالات اطلاعیه اطلاعیه قوانین قوانین مشاورین املاک مشاورین املاک درباره ما درباره ما تماس باما تماس باما شخص سفارش ثبت سفارش سفارش ها home-repair heart-fill heart

وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۵% برای روستاییان

 

 

 

 

وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۵% برای روستاییان

کد: 52
۱۴۰۱/۰۶/۱۷
نویسنده:
دیجی ملّاک DigiMallak

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد، ۲۵ آبان سال گذشته در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور به تصویب رسید؛ اما اجرای آن با گذشت چندین ماه با وقفه مواجه بود تا اینکه حالا در آستانه ورود به نیم سال دوم و سرد سال، ابلاغیه آن به ۹ بانک ارسال شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال‌های اخیر، یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد تاکید کارشناسان اقتصادی و اجتماعی بوده، ضرورت نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستاییان است. مساله‌ای مهم که متاسفانه به دلیل کم توجهی به آن، در حوادثی همچون سیل و زلزله، منجر به خسارات جانی و مالی بسیاری به هموطنان شده است.

 


 

سرانجام با گذشت چندین ماه از آبان سال گذشته، دوم شهریورماه سال جاری بهادری جهرمی سخنگوی دولت خبر داد: هیات دولت با افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن در روستا‌ها از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کرد و به این ترتیب، پرداخت این تسهیلات به متقاضیان از شنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.


در نهایت با گذشت حدود یک هفته از وعده مقام مسئول در بنیاد مسکن، روز گذشته بانک مرکزی از ابلاغ ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سال ۱۴۰۱ به بانک‌های عامل خبر داد. در متن اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: این بانک پیرو نامه‌های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏- استانی، این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

همان طور که در قانون بیان شده است، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی به عهده بنیاد مسکن است؛ بنابراین، طبق اعلام بانک مرکزی:

بانک صادرات ایران (۳۰، ۰۰۰ واحد)،

بانک ملت (۳۰، ۰۰۰ واحد)،

بانک مسکن (۳۰، ۰۰۰ واحد)،

بانک تجارت (۳۰، ۰۰۰ واحد)،

بانک ملی ایران (۲۷، ۰۰۰ واحد)،

بانک سپه (۲۰، ۰۰۰ واحد)،

بانک رفاه کارگران (۲۰، ۰۰۰ واحد)،

بانک کشاورزی (۱۰، ۰۰۰ واحد)

و پست‌ بانک (۳، ۰۰۰ واحد)، هر کدام سهمی از این ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی خواهند داشت.


وام ۲۰۰ میلیونی روستاییان با سود چند درصد و بازپرداخت چند ساله است؟

بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷، سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

همچنین سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و به استناد تبصره (۶) ماده (۳) قانون جهش مسکن ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ وزارت راه و شهرسازی/ صندوق ملی مسکن موظف است، یارانه سود تسهیلات (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) موضوع این تصویب نامه را از محل منابع صندوق ملی مسکن با رعایت اساسنامه صندوق یاد شده تضمین و تعهد نماید. هزینه‌های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی از محل منابع مذکور قابل پرداخت خواهد بود. همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات، بنا به درخواست و تمایل متقاضی در دوره‌های یک ساله، شش ماهه، سه ماهه و یا ماهانه قابل انجام است.

 

اولویت وام ۲۰۰ میلیونی  با کدامیک از روستاییان است؟

طبق اعلام بانک مرکزی، روستا‌ها ترتیب اولویت به شرح زیر، مشمول دریافت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی خواهند بود؛

- متقاضیان ساکن در روستا‌هایی که در سنوات قبل، کمتر از تسهیلات مسکن روستایی استفاده نموده و دارای بافت آسیب پذیر میباشند.

- متقاضیان ساکن در روستا‌های واقع در مناطق سانحه خیز کشور

- متقاضیان ساکن در مناطق مشمول که دارای واحد مسکونی فرسوده یا کم دوام و غیرمقاوم بوده و قصد تخریب و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند.

- متقاضیانی که در حوزه اجرای طرح‌های هادی و اصلاح معابر روستایی قرار داشته و تمام یا بخش عمد‌های از مسکن آن‌ها تخریب گردیده و یا در حال تخریب می‌باشد و قصد نوسازی واحد خود را دارند.

- مجموعه سازان مسکن و متقاضیان احداث ۳ واحد و بیشتر در مناطق مشمول، با رعایت ضوابط مربوطه در زمره مشمولین طرح خواهند بود.

- متقاضیان مجردی که به سن قانونی رسیده و مشکل نظام وظیفه نداشته باشند.

- متقاضیانی که تمایل داشته باشند مشترکا در یک قطعه زمین با اخذ پروانه مشترک، بیش از یک واحد مستقل بسازند، در صورت دارا بودن شرایط موردنظر بانک عامل، میتوانند به تعداد واحد‌های احداثی از این تسهیلات استفاده نمایند.

4

بهزاد یاحید
۱۳:۲۷:۰۰ ۱۴۰۱/۰۶/۱۷

بانک ها که ماشالله دارن...

پیمان میر علایی
۱۱:۵۳:۱۴ ۱۴۰۱/۰۶/۲۵

من زمین روستایی دارم رفتم سراغش بانک گفت شما در الویت نیستی گفتم کی در الویته؟ گفت به شما مربوط نیست:)))))