ثبت نام ثبت نام ورود ورود افزودن ملک افزودن آگهی املاک و مستغلات افزودن ملک3 اخبار اخبار مقالات مقالات اطلاعیه اطلاعیه قوانین قوانین مشاورین املاک مشاورین املاک درباره ما درباره ما تماس باما تماس باما شخص سفارش ثبت سفارش سفارش ها home-repair heart-fill heart

باز هم گرانی املاک؟

 

 

 

 

باز هم گرانی املاک؟

کد: 75
۱۴۰۲/۰۹/۲۱
نویسنده:
دیجی ملّاک DigiMallak

باز هم منتظر افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

عده ای از کارشناسان از جهش قیمت املاک در ماه‌های آینده می گویند.

دنیای اقتصاد نوشت:
" کارشناسان در پیش‌بینی بازار مسکن معتقدند رکود حاکم بر این بازار در نتیجه به کارگیری سیاست‌های انقباضی است، اما در ماه‌های پایانی سال به دنبال کسری بودجه، دولت دیگر توان کنترل نقدینگی را نخواهد داشت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد."

اما عده‌ای دیگر می گویند بازار املاک در شرایط رکود تورمی ست و تا آخر سال تغییرات ناچیزی خواهد داشت.
حسن محتشم، عضو هیات مدیره انبوه‌سازان استان تهران گفت:
"دولت پس از افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، نقدینگی را کنترل کرد. به همین دلیل چند ماهی، بازار مسکن در رکود قراردارد. در دولت‌های قبل نیز هر وقت قیمت ارز بالا می‌رفت، بانک‌ها نقدینگی را کنترل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند معامله‌ای انجام شود.
در رکود بازار املاک، عده ای فروشنده هستند و خریداری وجود ندارد. لذا مقداری قیمت ها بر می گردد و مسئولان می گویند مسکن ارزان شده است.
چون تولید مسکن، متناسب با نقدینگی رشد نمی کند، عدم کنترل نقدینگی، جهش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت. برای مثال از سال ۹۱ تا ۹۶ بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و نقدینگی تحت فشار کنترل می‌شد. زمانی که فنر قیمت‌ها به یکباره رها شد، در سه مقطع شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و دلار از ۴ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسید. به همین میزان قیمت مسکن هم ۱۲ برابر شد.
فرمول حبس نقدینگی نه‌تنها در این دولت، بلکه در تمام دولت‌ها تکرار شده و گویا نسخه دیگری برای کنترل تورم ندارند.
محتشم گفت: به نظر من حبس نقدینگی به علت کسری بودجه، تا آخر سال دوام نخواهد آورد. حتی اگر دولت مقداری دست از کنترل نقدینگی بردارد، به همان نسبت موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد."

1