ثبت نام ثبت نام ورود ورود افزودن ملک افزودن آگهی املاک و مستغلات افزودن ملک3 اخبار اخبار مقالات مقالات اطلاعیه اطلاعیه قوانین قوانین مشاورین املاک مشاورین املاک درباره ما درباره ما تماس باما تماس باما شخص سفارش ثبت سفارش سفارش ها home-repair heart-fill heart

پیش خرید یا پیش فروش ملک

 

 

 

 

پیش خرید یا پیش فروش ملک

کد: 16
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
نویسنده:
دیجی ملّاک ۲ DigiMallak

در سال های اخیر قرار دادهای پیش فروش املاک از رونق زیادی برخوردار شده است که علت اصلی آن می تواند کاهش قدرت خرید مشتریان باشد.

پیش فروش املاک همانطور که از نامش پیداست معامله ملک قبل از به پایان رساندن و تکمیل مراحل ساخت و ساز آن می باشد. با توجه به اینکه قیمت ملک قبل از تکمیل به مراتب بسیار کمتر از قیمت آن در حالت آماده است، خریداران رغبت بسیاری به این نوع معامله نشان می دهند. همچنین آنها می توانند مراحل ساخت و کیفیت مصالح داخلی را ببینید و طراحی داخلی را به سلیقه خود تغییر دهند.

  اما عدم تحویل به موقع از جانب  سازنده و ناتمام ماندن پروژه به هنگام رکود بازار و فروش ملک به چندین نفر، باعث نگرانی مشتریان شده است. همچنین اخذ وام های کلان بانکی روی سند مادر و عدم پرداخت و تسویه توسط سازنده، خریداران را متضرر و ملزم به پرداخت اقساط می نماید.

بنابراین ضروری به نظر می رسد که خریداران با اطلاعات کافی نسبت به این نوع معامله اقدام کنند. لازم به تذکر است که این نوع معامله به هیچ وجه نباید توسط مشاوران املاک صورت پذیرد و قرارداد باید در دفاتر اسند رسمی منعقد شود و با ارائه پلاک ثبتی مورد نظر از آخرین مالک و وضعیت توقیفی و ممنوع المعامله نبودن ملک اطمینان حاصل گردد.

در دفتر اسناد رسمی، مشخصات طرفین، مشخصات ملک، مشخصات فنی و معماری ملک، بهای ملک، سند رسمی یا وکالتنامه وتاریخ تحویل ملک، بررسی و در قرارداد ذکر می شود.  از طرفی پیش فروشنده موظف است ملک خود را در قبال خساراتی است که ممکن است از عیب بنا یا تجهیزات و خسارات ناشی از عدم رعایت موازین قانونی، در مقابل خریدار یا اشخاص ثالث اتفاق بیفتد، بیمه نماید. همچنین پیش خریدار و پیش فروشنده باید دو نفر داور معرفی نمایند که در موارد عدم توافق  طبق آییین داوری و بنا بر مقررات آیین دادرسی دادگاه های عمومی، اختلافات را حل و فصل نمایند.

اگر کسی   بدون تنظیم سند رسمی یا بدون اخذ مجوز اقدام به پیش‌فروش کند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جریمه‌ی نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شود.

 

دیجی ملّاک مشاور املاک شماست

3