ثبت نام ثبت نام ورود ورود افزودن ملک افزودن آگهی املاک و مستغلات افزودن ملک3 اخبار اخبار مقالات مقالات اطلاعیه اطلاعیه قوانین قوانین مشاورین املاک مشاورین املاک درباره ما درباره ما تماس باما تماس باما شخص سفارش ثبت سفارش سفارش ها home-repair heart-fill heart

پیشنهاد ایجاد خانه برای کارگران در شهرک‌های صنعتی

 

 

 

 

پیشنهاد ایجاد خانه برای کارگران در شهرک‌های صنعتی

کد: 15
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
نویسنده:
دیجی ملّاک DigiMallak

به گزارش تجارت‌نیوز:

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس توافق این وزارتخانه و وزارت راه و شهرسازی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران هدف‌گذاری شده است.

پیشنهاد ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت و اخیرا نیز تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای اجرای طرح جهش تولید مسکن به منظور تأمین مسکن کارگری امضا شد که به موجب آن در حمایت از نیروهای شاغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی،موضوع تأمین مسکن کارگری مورد تاکید قرار گرفته است.

در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی بسیاری برای تأمین مسکن کارگران وجود دارد و فعالان کارگری بر این باورند که در ماده ۱۴۹ قانون کار برای تامین مسکن کارگران تکالیفی بر عهده جامعه کارفرمایی گذاشته شده است که می‌توان با استناد به این ماده قانونی، از ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای ساخت مسکن استفاده کرد و کارفرمایان را برای تامین زمین و مسکن کارگران مشارکت داد.

در سیصد و یکمین نشست شورای عالی کار، آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار به عنوان یکی از محورهای جلسه مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و مقرر شد موارد ۱۵ گانه این آیین‌نامه به درخواست نمایندگان تشکل ها در چند جلسه با حضور معاونین روابط کار و تعاون و شرکای اجتماعی بازبینی شود.

این آیین نامه در نهایت با موافقت اعضا جهت بررسی و تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد و اکنون نگاهها به تصویب آن در هیات وزیران دوخته شده است.

برابر ماده ۱۴۹ قانون کار، کارفرمایان مکلفند با تعاونی‌های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تأمین خانه‌های شخصی مناسب همکاری لازم را صورت دهند.کارفرمایان بنگاههای بزرگ نیز موظف به احداث خانه های سازمانی در جوار کارگاه یا محل مناسب دیگر هستند و دولت موظف شده با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط همکاری لازم را در این خصوص صورت دهد.

آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار به موضوع مسکن کارگری اختصاص دارد و انتظار می رود با تصویب و ابلاغ هر چه سریع‌تر آن، زمینه ساخت و تامین مسکن ارزان برای کارگران کشور فراهم و بارقه امید به خانه دار شدن در دل کارگران زنده شود.

منبع: ایسنا

۲۰ بهمن ۱۴۰۰

ساعت ۱۱:۳۷

2